تربیت ماندگار
روانشناسي تربيت

 

نکات لازم برای افزایش دقت دانش آموزان

 

 

 

باکمک اولیا ومعلم دانش آموز با انجام دادان این نکات می توانیم دقت بچه هارادردرس بیشتر کنیم.

 

نمونه ای از بازی های خلاق درس املا .جهت افزایش علاقه دقت وسرعت دردانش آموزان (پایه های اول ودوم ابتدایی)

 

1.مسابقه ی بازی نشانه

نشانه ها روی کارت های پنج در هفت سانتی نوشته می شود ودانش آموزان باید با کمک آن ها کلمه ها ی معنی دار بسازند.

فقط کارت نشانه های یک کلمه رادر هم ریخته رادر اختیار دانش آموز قرار دهیم.


کلمه ها راروی تابلونوشته وکلیه ی کارت نشانه ها رادر اختیار دانش اموزانقرار دهیم واز آنها بخواهیم همان کلمه ها را با کارت ها بسازد.

 

2.مسابقه کارت بازی

کلمه هایی روی کارت ها نوشته شود ودانش آموزان باید باکمک آن ها جمله های معنی دار بسازد وبادقت جمله ها رابخوانند.

وسپس سریع چند کارت که کلمه های آن از نظر املایی مهم است از بین جمله ها برداشته می شود که دانش آموزان باید آن کلمه ها را که جمله ها راکامل می کنند در دفتر خود یا روی تابلو بنویسد.

3.مسابقه ی کارت بازی چند کلمه ای

معلم برای سرعت بخشیدن به نوشتن املا قبلا روی کارت ها دو کلمه یا سه کلمه ویا چهار کلمه که از نظر املایی مهم است درشت می نویسد وخیلی سریع به بچه ها نشان می دهد. بچه ها به همان سرعت باید کلمه ها رادر دفتر خود بنویسد .برای کلاسهای بالاتر کارتها می توانند از کلمه های هم خانواده وحروف مشترک دار ومخالف درست شوند.

 

4.کامل کردن جدول

معلم قبلا جدولی رادر کنار آن کلمات مهم املایی به صورت معما یا سوال ویا جای خالی بیان شده که البته در پایه اول می توان از تصاویر آن کلمه ها نیز استفاده نمود.تهیه کرده وبه صورت فردی یا گروهی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد وهر گروه که سریع تر جدول را کامل کرده برنده می باشد.

 

5.بازی کامل کردن کلمه ها وجمله ها

معلم یا اولیا برای افزایش دقت در دانش آموزان کلمه ها ویا جمله هایی راروی تابلو ویا پلی کپی می نویسد که بدون نقطه یا سرکش یا علامت ویا علائم باشد که می توان برای هر موضوعی از فبل پلی کپی های هدفمند تهیه کرد ودر اختیار دانشآموزان به صورت فردی یا گروهی قرار داد تا در زمانی مناسب به صورت مسابقه آن را کامل کنند.

 

6.نوار گویی

متن املا قبلا توسط دانش آموز بلند وشمرده خوانده شود وبا نظارت معلم یا اولیا دانش آموز صدای او ضبط می گردد .

سپس در کلاس ویا خانه از نوار استفاده می شود ودانش آموز متن را می نویسد.

 

7.نوشتن املا توسط اولیای محترم وتصحیح آن توسط دانش آموز

بچه ها خیلی دوست دارند به والدین خود املا بگویند با این شرط که والدین اصلا نشانه های عربی وقواعد مهم املایی را اشتباه ننوید زیرا اگر بچه ها کلمه ی اشتباه یاد بگیرند سخت از ذهن آنها پاک می شود. پس والدین محترم فقط نقطه وسرکش ودندانه راکم ویا زیاد بگذارند.

 

 

اما نکته مهمی که هم معلمان زحمت کش وهم اولیا محترم باید توجه زیادی داشته باشند .

این است که به هیچ عنوان بچه ها را با هم مقایسه نکنند از نظر درسی.*

بیشتر نقاط مثبت بچه هایی که اختلال یادگیری دارند توجه کنند نه نقاط منفی.*

به انداره توان بچه ها ازشون انتظار داشته باشند.*

نمره ملاک پیشرفت نباشه کم شدن غلط دیکته وبیشتر شدن دقت بیشتر اهمیت داده بشه.*

حتما در زمان پیشرفت به صورت کلامی در حضور جمع تشویق شوند.*

هیچ گاه به علت دقت کم صندلی دانش آموز را جدا نکنند حتی نزدیک میز معلم.*

تنبیه برای این بچه ها نباید به صورت کلامی باشد بهتر است از چیزی که دوست دارند محروم بشوند وحتما اول علت تنبیه گفته شود.

منابع:کتابهای مختلف اختلالات یادگیری دکتر یوسف کریمی.دکتر تبریزی

 

 

 

 

[ پنجشنبه ٧ مهر ۱۳٩٠ ] [ ۳:٥۳ ‎ب.ظ ] [ نازیلا اخوانی ]
درباره وبلاگ

نازیلا اخوانی وحمیده ولیی ارشد علوم تربیتی مدرس آموزش خانواده ومهارتهای زندگی ومشاوره در امور تربیتی فرزندان
امکانات وب
شاپرک::سرای دانش آموزان ایران