چرا فرزندم یاد نمی گیرد؟

چرا فرزندم یاد نمی گیرد؟؟ 

 

 

 

 

سوال: کودکم در کلاس اول ابتدایی درس می خواند و اختلال یادگیری دارد چه کارهایی باید برای درمانش انجام دهم؟


آشنایی با اختلالات یادگیری

یکی از مسائلی که دانش آموزان به طور جدی با آن روبه رو هستند ناتوانی در یادگیری مطالب آموزشی است به گونه ای که این مشکل ۸ تا ۱۰ درصد از کودکان دبستانی را درگیر کرده است.

اختلالات یادگیری یعنی اختلال در یک یا چند فرآیند روانی پایه که به درک یا استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می شود و به شکل توانایی کامل نداشتن در گوش کردن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن و یا انجام محاسبات ریاضی ظاهر می شود.


معرفی علل اصلی


علل اصلی شکست این گونه دانش آموزان عبارت است از: نداشتن انگیزش کافی، فقدان توجه و دقت لازم، دقت بیش از اندازه به جزئی از کل و فقدان هماهنگی لازم در حرکات. این گونه از کودکان نیازمند استفاده از خدمات ویژه  اند که می تواند در مدارس و مراکز مشاوره ارائه شود اما سهم عمده آموزش این دانش آموزان به عهده والدین است؛ زیرا بیشترین زمان مفید آنان در خانواده سپری می شود.


توصیه هایی به والدین

 


نکات و توصیه های زیر می تواند راهنمای والدین برای کار با کودک در منزل باشد:


  تکرار و تمرین: این کودکان دیر یاد می گیرند و زود فراموش می کنند؛ بنابراین تکرار و تمرین ضروری است البته مراحل یادگیری باید در فاصله های زمانی مشخص انجام شود، این کار باعث می شود که به کودک فشار زیادی وارد نشود و علاوه بر آن انگیزه یادگیری در کودک را افزایش می دهد. مطالب درسی باید به شیوه کاملاً عینی آموزش داده شود؛ به عنوان مثال آموزش باید همراه با ارائه تصاویر، وسایل مختلف آموزشی و مثال های عملی و ملموس که کودک با آن ها آشنایی دارد، انجام شود.

 پرسش و پاسخ: با کودک خود مدام صحبت کنید. از او سوال کنید و بگذارید او نیز صحبت کند این کار موجب افزایش مهارت های گوش دادن، فکر کردن و صحبت کردن که از اصول اولیه آموزش هستند، می شود.

 تحریک حواس: حواس پنج گانه کودک را با انجام فعالیت های گوناگون تحریک کنید؛ از جمله این تمرین ها می توان به بازی های تشخیص اشکال مختلف، تشخیص بوهای متفاوت با چشم بسته، تشخیص انواع مزه ها، تشخیص صداها و تشخیص اشیاء گوناگون اشاره کرد. این کار موجب تکامل سیستم عصبی کودک و افزایش قدرت تمیز در کودک می شود.

آموزش مفاهیم: آموزش مفاهیم، جهت یابی و تشخیص چپ و راست برای این گروه از کودکان بسیار ضروری است. مفاهیمی از جمله بلند و کوتاه، ریز و درشت، کوچک و بزرگ، زیر و رو، بالا و پایین، چاق و لاغر و...

 تقویت مهارت های حرکتی: برای تقویت عضلات بزرگ و ظریف انجام فعالیت هایی مثل: پریدن، پرتاب کردن، گرفتن، دویدن، قیچی کردن تا کردن و مچاله کردن کاغذ، ترسیم خطوط به صورت مارپیچ و زیگزاک، برش الگو از روی کاغذ، استفاده از خمیر برای فشردن در دست و به شکل لوله درآوردن آن، مهره نخ کردن و مواردی از این قبیل توصیه می شود.
 تحریک دقت: برای افزایش دقت کودک به او دستوراتی را برای اجرا بدهید به عنوان مثال به او بگویید: ابتدا کتاب را بردار و سپس ده قدم به طرف تابلو برو و کتاب را روی میز بگذار و هنگام بازگشت مداد را به من بده.

 تحریک سرعت عمل: برای افزایش سرعت در انجام فعالیت های گوناگون و عادت کردن کودک به استفاده مفید از زمان از او بخواهید در مدت زمان مشخص کارهایی را برای شما انجام دهد. مثال: دو دقیقه وقت داری که این تصویر را برای من رسم کنی.

 تحریک حوصله: با در نظر گرفتن این مسئله که کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری دامنه توجه محدودی دارند و به همین علت بسیار کم حوصله هستند، انجام فعالیت هایی در زمینه افزایش حوصله کودک ضروری است. به عنوان مثال می توانید از کودک بخواهید که سکه های ۱۰۰ تومانی را از میان یک کیسه خاک اره پیدا کند و یا مهره های کوچک درون یک کیسه را از میان دیگر مهره ها جدا کند.

تقلید: انجام بازی های تقلیدی برای رشد تصور بدنی و کنترل حرکات ضروری است مانند تقلید صداهای مختلف و یا راه رفتن به شیوه برخی از حیوانات، مانند: اردک، خرگوش، خرچنگ و...

 

 

 

/ 1 نظر / 156 بازدید
توکلی

با سلام و تشکر از مطالب خوب شما .موفق و پیروز باشید .